EFİZM ANALİZ HİZMET SÜRECİ ESASLARI
EFİZM: Eurofins izmir Gıda Kontrol Laboratuvarları
Hizmet : EFİZM tarafından verilen
test/analiz
Müşteri: EFİZM’ten hizmet almak isteyen veya alan kurumlar, kuruluşlar ve
şahıslar
Numune: Analiz yapılmak üzere EFİZM'e gelen ürün
Teklif: Yapılacak analiz ile ilgili bilgileri, metotları, ücreti ve
verilen diğer hizmetlerle ilgili detayları içeren doküman
Bu belge, EFİZM ile müşterileri arasındaki çalışmaların esaslarını
ve sorumlulukları kapsar.
1.
EFİZM
EFİZM, Tarım ve Orman Bakanlığına bağlı kuruluş ve faaliyet iznine
sahip, TÜRKAK tarafından TS EN ISO/IEC
17025:2017 standardına göre akredite edilmiş bir özel gıda kontrol
laboratuvarıdır.
2.
HİZMET KAPSAMI
EFİZM laboratuvarlarında gıda ve yem sektörüne yönelik fiziksel/
kimyasal/ mikrobiyolojik/ moleküler biyolojik analiz hizmetleri verilmektedir.
3.
HİZMET TALEBİ
EFİZM’den yazılı veya sözlü olarak hizmet talebinde
bulunulduğunda, müşteri yetkilisi tarafından talep edilen hizmet ile ilgili
teklif hazırlanarak müşteriye ulaştırılır. Teklif, yapılacak hizmetin detaylı
bilgilerini, ücreti ve teklif geçerlilik süresini kapsar.
Analiz fiyat teklifinin onaylanması durumunda müşteri, talep
ettiği hizmeti belirten bir dilekçe ile numunesini elden veya kargo ile EFİZM’ye
ulaştırır.
Yazılı teklif istemeden veya yazılı teklifi onaylamadan
laboratuvara numune gönderilmesi durumunda ve aksi belirtilmedikçe müşteri,
laboratuvarın yapacağı analizlere ait metotları, analiz raporlandırma süresini
ve laboratuvarın mali /hukuki şartlarını kabul etmiş sayılır.
Talep edilen hizmeti belirten dilekçe EFİZM’e ulaştıktan sonra
ilgili işlemlere başlanır. Dilekçe bağlayıcı nitelikte olup müşteri istek ve
onayının belgesidir. Talep edilen hizmetin (test/analiz) iptali söz konusu
olduğunda, numune EFİZM'ye ulaştıktan en geç 1 gün içerisinde, müşteri
tarafından EFİZM'ye yazılı bildirimde bulunulmalıdır. Bu süre aşıldığında test/analiz’e ait bedelin
tamamı alınır. Teklifte yapılan değişiklikler yazılı olmadıkça geçerlilik
taşımaz.
4.
HİZMET AKIŞI
EFİZM'ye ulaştırılan numune, test/analize alınması için uygun
olmayan şartlarda ise müşteriye bilgi verilir. Numunelerin EFİZM'ye transferi
sırasında oluşabilecek olumsuz şartlar ve hasarlardan dolayı EFİZM sorumlu
tutulamaz. Numunenin kabulünden sonraki sorumluluk EFİZM'ye aittir. Uygulanan
analiz yöntemlerinin doğruluğundan EFİZM sorumludur.
Raporlandırma süresi analize göre değişmekle birlikte maksimum 14
iş günüdür. Normal raporlandırma ve hızlandırılmış raporlandırma süresi için
EFİZM'den bilgi alınır. Müşteri isteğine bağlı olarak hızlı raporlandırma talep
edildiğinde %50 fiyat artışı uygulanır.
Müşteri talebine bağlı olarak istenilen yerden numunelerin alımı EFİZM
personeli tarafından prosedürlere uygun olarak yapılabilmektedir. Şahit
numuneler farklı bir uygulama talep edilmediği sürece laboratuvara ulaştığı
tarihinden itibaren maksimum 1 ay saklanır. Ancak bu süre içerisinde analize
alınması elverişli olmayan, fiziksel,
kimyasal ve mikrobiyolojik olarak bozulabilen numuneler saklama süresi bitimi
beklemeksizin imha edilirler.
Numunenin kabulünden sonra müşteri tarafından analiz iptal edilmek
istendiğinde herhangi bir analitik işlem başlamamış ise analiz iptal edilerek
ücret talep edilmez. Numunenin analize alınması durumunda çalışılan analizlerin
ücreti talep edilir ve analiz raporu müşteriye gönderilir.
Diğer müşterilerin gizliliğinin sağlanması kaydıyla, müşterilerin
problemlerini çözmek, laboratuvarın kendi performansının izlenmesine izin
vermek hususunda EFİZM müşterileri ile işbirliği yapar.
Müşterilerin laboratuvarın izin verilen alanlarına girişi için
EFİZM aşağıdaki kuralları uygular.
- Müşteri mail veya yazılı
olarak laboratuvar alanlarını ziyaret etme talebini müşteri yetkilisine iletmelidir.
- Talep; ziyaret nedeni,
ziyaret tarihi, ziyaret edecek kişilerin bilgisini ve sayısını içermelidir.
- EFİZM; müşterinin
laboratuvar alanlarına girişine onay verdikten sonra ziyaret tarihi için
mutabakat sağlanmalıdır.
- Ziyarette bulunan
müşteriye “Ziyaretçi Gizlilik Taahhütnamesi” ve “Laboratuvarda Uyulması Gereken
Genel Güvenlik Kuralları” laboratuvara girişten önce imzalatılarak müşterinin
laboratuvara girişine izin verilir.
EFİZM, müşteriler ile iyi iletişimin sürdürülmesi, teknik konularda
tavsiyelerde bulunulması, kılavuzluk yapılması, sonuçların dayandırıldığı
görüşler ve yorumlar hakkında müşterilerin bilgilendirilmesi için tüm desteği
sağlamaktadır.
Müşterilerin talep etmesi durumunda; kendi analizleri ile ilişkili
deney raporlarını EFİZM yetkilileri ile birlikte gözden geçirebilir.
Gözden geçirme işleminin sağlanabilmesi için aşağıda belirtilen
yol izlemelidir.
- Müşteri mail veya yazılı olarak gözden geçirme talebini Satış Birimine iletmelidir.
- Talep; gözden geçirme nedenini, rapor numarasını, ziyaret
tarihi, ziyaret edecek kişilerin bilgisini ve sayısını içermelidir.
- Ziyaret tarihi uygunluğu konusunda bilgilendirme yapılarak
mutabakat sağlanmalıdır.
EFİZM, müşterinin istemesi durumunda doğrulama amaçlı olarak deney
numunelerinin hazırlaması, ambalajlaması ve gönderilmesini için aşağıdaki yolu
izler.
- Müşteri mail veya yazılı olarak doğrulama amaçlı olarak numune
bilgilerini içeren talebini Satış Birimine iletmelidir.
- Talebin uygun görülmesi durumunda numune müşteriye uygun
koşullarda kargo ile veya elden teslim edilir.
5. UZUN DÖNEMLİ
RROJELER
Uzun dönemli projeler için sözleşmeler hazırlanmaktadır. Bu
sözleşmeler tarafların sorumluluklarını, iş akışını ve hizmetin içeriğini
kapsamaktadır. Aksi talep edilmediği sürece test/analiz hizmetlerinde EFİZM'nin
uyguladığı metotlar kullanılır. Uygulanan analiz yöntemlerinin doğruluğundan
EFİZM sorumludur. Sözleşme süresi ve fiyat artış oranları tarafların karşılıklı
mutabakatı ile belirlenir.
6. SONUÇLARIN
RAPORLANDIRILMASI
Raporlar, teklifte belirtilmiş test/analiz ya da diğer EFİZM
hizmetlerini, analiz sonuçlarını, metotlarını, müşteri/numune bilgilerini
içermektedir. Hesaplanmış ise LOD, LOQ, Geri Kazanım ve belirsizlik değerleri
analiz raporuna eklenebilmektedir.
Sadece bir orijinal rapor basılmaktadır. Raporun kaybolması
durumunda ya da istendiğinde “Aslı Gibidir” kaşeli bir adet kopyası
verilebilmekte ve bu koşullar dışında rapor çoğaltılmamaktadır. Raporlar Türkçe
ve İngilizce hazırlanabilmektedir.
Raporlardaki sonuçlar yalnız analiz edilen numuneye aittir. Analiz
raporları adli ve idari işlemlerde kullanılamaz, EFİZM izni olmadan
yayınlanamaz ve çoğaltılamaz. Raporlarda sonradan yapılacak değişikliklerde
yeni revizyon numaralı analiz raporu hazırlanmakta ve eski raporun EFİZM'e
tesliminden sonra yeni rapor basılmaktadır. Raporlar faks, e-posta, elden veya
kargo ile müşteriye iletilmektedir. Raporun müşteriye teslim edilmesinden sonra
hasar/kayıp sorumluluğu müşteriye aittir. Test/Analiz sonuçlarına itiraz
raporun müşteriye tesliminden sonra 7 iş günü içerisinde EFİZM'e yazılı veya
sözlü olarak bildirilmelidir.
Analiz raporları Analiz Talep Formunda belirtilen faks veya
e-posta adresine gönderilir. Analiz raporunun müşteriye gönderilmesinden sonra
rapor gizliliğinin sağlanması müşterinin sorumluluğundadır.
Müşteri analiz sonuçlarına itirazını ve/veya analiz tekrar
taleplerini müşteri yetkilisine iletebilir. Gelen talepler öncelikle
laboratuvar tarafından teknik incelemeye alınır ve yapılan değerlendirme
sonucuna göre müşteriye geri dönüş ilgili müşteri yetkilisi tarafından
sağlanır. Tekrarı uygun görülen analizlerde farklı sonuç çıkması halinde yeni
versiyon numaralı analiz raporu yayınlanarak müşteriye gönderilir ve ilave
ücret talep edilmez.
Analiz tekrar sonuçlarının ilk elde edilen analiz sonuçlarına
paralel çıkması durumunda müşteriden analiz tekrar bedeli talep edilir ve
ilgili analizin teklifinde yer alan ücretin tamamı müşteriye faturalandırılır.
Doğal afet, yangın ve ekonomik kriz vb. olaylardan dolayı
raporlandırma süresinin uzamasından EFİZM sorumlu tutulmaz.
7. NUMUNELERİN
MUHAFAZASI, İMHASI VE İADESİ
Numunelerin analiz sonrası kalan kısmı; numunenin özelliğine göre
oda sıcaklığında, buzdolabında veya derin dondurucuda raporun çıkmasını takiben
Bakanlık numuneleri 15 gün, Özel İstek Numuneleri maksimum 1 ay süre ile
muhafaza edilir. Analiz sonucu olumsuz çıkan ve orijinal ambalajında gelmeyen
veya orijinal ambalaj özelliğini kaybetmiş olan hiçbir numunenin müşteriye
iadesi yapılmaz.
8. FATURALANDIRMA
ve ÖDEME PLANI
Analiz hizmetlerinde faturalar numune kabul tarihinde kesilmekte
olup, rapor tesliminden önce tahsil edilir. Hizmet bedellerinin rapor tesliminden önce ödenmesi, hizmetin zamanında teslimini garanti eder.
Analiz raporunun yayınlanmasının ardından
müşteriden kaynaklı oluşan sebeplerle yapılan revizyonlar ücrete tabidir. Laboratuvar
kaynaklı nedenlerle yapılan revizyonlar ücretsizdir.
9. GİZLİLİK BEYANI
Yasal olarak gereken haller dışında EFİZM, müşterinin yapı, durum
ve faaliyetine ait özel bilgilerin ve analiz sonuçlarının gizliliğini korumayı,
elde ettiği bilgileri 3. şahıslara vermemeyi taahhüt eder. EFİZM personeline
gizlilik, tarafsızlık ve güvenilirlik ilkelerine uyma konusunda yaptırımlar
uygulanmaktadır. EFİZM ‘te tarafsızlığı ve gizliliği etkileyecek riskler
sürekli olarak tanımlanmakta ve bu riskler risk değerlendirmesi yapılarak
giderilmekte veya en aza indirilmektedir.
EFİZM’in gizli bir bilgiyi açıklamaya kanunen zorunlu olduğu veya
sözleşmeden kaynaklı olarak yetkili kılındığı durumlarda, kanunen
yasaklanmadıkça, müşteri ya da ilgili şahıs, açıklanacak bilgi konusunda
haberdar edilir.
Müşteri hakkında düzenleyici, şikayetçi vb. mercilerden veya
kurumlardan elde edilen müşteri bilgileri, müşteriyle laboratuvar arasında
gizlidir. Bu bilgilerin kaynağı EFİZM tarafından gizli tutulur ve kaynak
tarafından onaylanmadığı müddetçe müşteriyle paylaşılmaz.
10. FERAGAT BEYANI
Müşteri gerekli hizmetin yerine
getirilebilmesi için yeterli bilgi, talimat ve belgeleri EFİZM’ye zamanında
temin etmekle yükümlüdür. EFİZM bilginin müşteri tarafından sağlandığı durumlar
hâricinde, raporlarda verilen tüm bilgilerden sorumludur. Bilginin müşteri
tarafından sağlandığı ve bu bilginin sonuçların geçerliliğini etkileyebilecek
olması durumunda ilgili sonuçlarda oluşabilecek sapmalardan EFİZM sorumlu
tutulamaz. Aynı durum analiz açısından uygun olmayan ancak müşteri
tarafından analiz edilmesi istenen numuneler için de geçerlidir.
11. KARAR KURALI
Karar
Kuralı: Belirlenmiş bir spesifikasyona uygunluğu belirtirken, ölçüm
belirsizliğinin nasıl hesaba katılacağını belirleyen kuraldır.
EFİZM’de
Özel istek numuneleri için uygunluk değerlendirmesi istendiğinde yasal
mevzuata, şartname veya standartlara göre değerlendirme yapılmaktadır. Eğer
mevzuatta belirlenmiş bir karar kuralı yok ise, Talep, teklif ve sözleşme
sürecinde Analiz Talep Formu ile müşteri ile mutabık kalınan karar kuralı
uygulanır.
Müşterinin
karar kuralı uygulaması talebi bulunmaması ve/veya ilgili analiz için yasal
mevzuat, standart veya şartnamede herhangi bir limit bulunmaması durumunda
EFİZM sonuçların uygunluğunu değerlendirirken ölçüm belirsizliğini dâhil
etmeden karar vermektedir. Müşterinin analiz talep formunda karar kuralını
belirtmemesi durumunda bu şartı onayladığı kabul edilir.
12. SÖZLEŞMEDEN DOĞAN ANLAŞMAZLIKLAR
Doğabilecek anlaşmazlıkların çözümlenmesinde İzmir Mahkemeleri ve
İcra Daireleri yetkili olacaktır.